Naturalne sposoby na przyśpieszenie metabolizmu

Szybkość metabolizmu określa, czyli jak spalamy kalorie, ma duży wpływ na nasz wygląd, nastrój i poziom energii. Jeśli obawiasz się, że jesteś „jednym z tych nieszczęśliwych ludzi” z powolnym metabolizmem, z przyjemnością dowiesz się, że istnieją proste naturalne sposoby na przyśpieszenie metabolizmu. 

Czym jest metabolizm?

Metabolizm jest procesem zmieniającym kalorie, które spożywamy w użyteczną energię. Każdy system w ciele, od układu endokrynnego do układu pokarmowego, jest związany z szybkością produkcji energii na poziomie komórkowym. Nasz mózg jest najbardziej zależny od szybkiego metabolizmu, ponieważ jego zapotrzebowanie na energię jest bardzo wysokie. Ciekawostką jest, iż potrzeba około 16 razy więcej energii, aby utrzymać pracę mózgu niż wspierać mięśnie szkieletowe!

Intensywność przemiany materii zależy od wielu różnych czynników takich jak nasze geny, procent masy mięśniowej i tłuszczu, płci, stanu hormonalnego, poziomu aktywności fizycznej oraz wieku. Niektóre z tych czynników znajdują się pod Twoją kontrolą (np. Masa mięśniowa i poziom aktywności), podczas gdy inne nie są (genetyka i wiek). U dorosłego człowieka występuje pewna równowaga między przemianami anabolicznymi a katabolicznymi. U dzieci i młodzieży w okresie wzrostu przeważają natomiast procesy anaboliczne, czyli budujące. Z kolei w wieku podeszłym, nad procesami budującymi dominuje katabolizm, czyli proces rozpadu tkanek. Zjawisko to związane jest z faktem nieustannego spadku przemiany materii u dorosłego człowieka.

Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby, które mogą pomóc naszemu organizmowi szybciej spalać kalorie.

Naturalne sposoby na przyspieszenie metabolizmu:

 

Przerwij restrykcyjną dietę. Dostarcz swojemu organizmowi kalorii których potrzebuje.

Jeśli kiedykolwiek byliście na diecie, to pewnie zauważyliście zmiany nastroju, znużenie a nawet zdarzyło wam się częściej chorować. To oznaki tego, że wasz metabolizm zwolnił. Jeśli chcecie, aby wasze ciało funkcjonowało, jak należy musicie dostarczyć mu odpowiednia ilość „paliwa”.

Ilość spożywanych kalorii ma kluczowe znaczenie dla zdrowia kognitywnego, hormonalnego, seksualnego i trawiennego. Ludzie, którzy prawidłowo się odżywiają:

  • wykazują zmniejszone ryzyko efektu jo-jo
  • nie mają problemów trawiennych
  • częściej mają pozytywny nastrojów i lepszą motywację
  • mają większą chęć do aktywności fizycznej
  • lepsze zdrowie psychiczne
  • stabilny poziom cukru we krwi

Ważne, aby jeść systematycznie i nie pomijać posiłków a w szczególności śniadania. Posiłki mogą wyglądać inaczej dla różnych osób. Niektórzy decydują się jeść trzy główne posiłki dziennie z mniejszymi przekąskami, inni wolą jeść mniejsze, ale częstsze posiłki. W ekstremalnych przypadkach, niektórzy jedzą częste główne posiłki z przekąskami, ale nie o takiej diecie mowa. Każde umiarkowane podejście jest dobre, dopóki dostarcza nam potrzebną energię i utrzymują poziom cukru w normie.

Zrób czas na odpoczynek

Istnieje bezpośredni związek między prawidłowo sprawnym metabolizmem a odpowiednią ilością snu i odpoczynku. Niewystarczająca ilość snu może poważnie spowolnić metabolizm, ponieważ zmęczony organizm stara się oszczędzać energię. Innym sposobem na utrzymanie równowagi hormonalnej jest odpoczynek między dniami ćwiczeń. Przemęczanie powoduje utratę mięśni i obniżenie metabolizmu, a nie odwrotnie, jak można by było przypuszczać.

Zacznij trening interwałowy (HIIT) 

Zacznij się ruszać - sport jako metoda przyśpieszenia metabolizmu
Zacznij się ruszać

Ćwiczenie jest ważne dla zachowania funkcji metabolizmu w starszym wieku. Badania przeprowadzone w 2001r. Opublikowane w American Journal of Physiology wykazały, że nie ma znaczącej różnicy w metabolizmie młodych i starszych fizycznie aktywnych mężczyzn, którzy dopasowali się pod względem ćwiczeń i ilości spożywanych kalorii. Spadek metabolizmu w wieku starczym wydaje się mieć związek ze zmniejszoną aktywnością fizyczną i mniejszym zużyciem kalorii.

Trening interwałowy to trening polegający na zmiennej intensywności ćwiczeń. Trening interwałowy można wykonywać bazując na różnych rodzajach wysiłku, na przykład: bieganiu, jeździe na rowerze, skakaniu na skakance, przysiadach, pompkach itp. To najlepszy trening fizyczny, który przyspiesza metabolizm. Trening interwałowy daje znakomite efekty w spalaniu tkanki tłuszczowej. Szacuje się, że pod tym względem interwały są 3 razy skuteczniejsze niż wysiłek kardio o jednakowym stopniu intensywności. Warto nadmienić, iż już po 20 min treningu opartego na interwałach, podwyższony metabolizm może utrzymywać się aż do 12 godzin po skończeniu ćwiczeń.

Unikaj przetworzonego jedzenia 

Produkty żywnościowe, zwłaszcza te przetworzone, spowalniają metabolizm i podnoszą poziom wolnych rodników. Nasze ciało rozpoznaje przetworzone jedzenie jako toksyczne co stymuluje nasz system immunologiczny do działania. Zwiększa się produkcja hormonu stresu co zwalnia nasz metabolizm. Niestety nawet jedzenie które uchodzi za zdrowe może być przyczyną niepożądanego wzrostu masy ciała, zaburzeni czynności tarczycy, długotrwałego zmęczenia, zaburzenia równowagi hormonalnej i zaburzenia trawienia.

Produkty, których powinniśmy unikać:

  • słodkie napoje (w tym naturalne soki)
  • przetworzone produkty zbożowe, zwłaszcza takie, które zawierają gluten: pieczywo, makaron, chipsy itp.
  • rafinowane oleje roślinne
  • wszelkiego rodzaju słodziki
  • niskiej jakości produkty mleczne pochodzące od zwierząt karmionych paszami a nie naturalnie wypasanych

Włącz do diety naturalne termogeniki

Podobnie jak niektóre produkty spowalniają metabolizm tak inne wspierają jego funkcjonowanie. Pokarmy, które przyspieszają metabolizm i spalanie tłuszczu to termogeniki, czyli związki naturalnie występujące w żywności, które podnoszą nieco temperaturę komórek ciała, co wiąże się z szybszym metabolizmem i lepszym spalaniem tłuszczu.

Produkty wspierające spalanie tłuszczu:

owoce
Owoce
  • Cielęcina – spośród wszystkich mięs zawiera w sobie najwięcej przyswajalnej postaci L-karnityny, substancji która spełnia funkcje transportowe wobec kwasów tłuszczowych, które przekazywane są do mitochondriów, gdzie powstaje energia niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek organizmu.
  • Owoje morza i ryby morskie – jod w nich zawarty poprawia termoregulację organizmu, czyli powoduje prawidłowe „produkowanie” energii. Ponadto owoce morza są bogatym źródłem białka, które stanowi budulec mięśni, a przecież im więcej mięśni, tym większy metabolizm, gdyż tkanka mięśniowa pobiera znacznie więcej energii niż tkanka tłuszczowa.
  • Warzywa zielone i strączkowe – które oprócz właściwości termogenicznych są również nieocenionym źródłem witamin, składników mineralnych, protein a przede wszystkim błonnika. Błonnik nie tylko oczyszcza układ pokarmowy z toksyn i złogów, ale też reguluje poziom cukru we krwi.
  • Mleczne produkty fermentowane – jogurt naturalny, kefir, maślanka. Są bogate w wapń, którego jest spora ilość w takich produktach, a dodatkowo jest w formie łatwo przyswajalnej, oprócz wzmacniania kości i zębów ma działanie wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej poprzez zwiększenie termo genezy oraz przy okazji zmniejszenie apetytu.
  • Ostre przyprawy – przyprawy takie jak imbir, cynamon, curry, chili, pieprz cayenne, czy czosnek obfitują w składniki wywołujące wrażenie ostrości i pieczenia. Podczas jedzenia ostrych przypraw wydziela się adrenalina odpowiedzialna za szybszą pracę serca i przyspieszenie metabolizmu.
  • Owoce cytrusowe – są bogate w witamina C dzięki której nasz organizm szybciej spala tłuszcz i produkuje l-karnitynę, która sprawia, że tłuszcz nie odkłada się w komórkach, tylko jest na bieżąco przetwarzany na energię. Owoce to również świetne źródło błonnika.
  • Zielona i czerwona herbata – którym przypisuje się zdolność przyspieszania spalania tkanki tłuszczowej. Właściwości te wynikają z obecności w liściach herbaty (szczególnie niefermentowanej) kilku substancji aktywnych. Najsilniejszą z nich wydają się być katechiny – bardzo silne przeciwutleniacze.
  • Kawa – kofeina zawarta w ziarnach kawy od bardzo dawna znana jest jako środek pobudzający i przyspieszający spalanie tłuszczu. Kofeina w ilości powyżej 300 mg dziennie daje efekt termogeniczny. Taka ilość znajduje się w 2 kubkach napoju. Dotyczy to jednak tylko kawy naturalnej. Alkaloidy kawy pobudzają korę mózgową, utrzymując organizm w stanie lekkiego napięcia. Skutkuje to szybszą pracą narządów wewnętrznych, a co za tym idzie, większym zużyciem energii i lepszym spalaniem tkanki tłuszczowej.
  • Ocet jabłkowy – oczyszcza przewód pokarmowy, dezynfekuje, odtruwa i oczyszcza nerki oraz drogi moczowe, dodatkowo przywraca równowagę w gospodarce tłuszczowej. Najlepiej użyć do tego celu octu jabłkowego własnej produkcji, jeśli jednak nie mamy na to czasu możemy sięgnąć po produkty organiczny. Pamiętajmy, aby nie przesadzać, najlepiej codziennie rano wypić szklankę wody z jedną łyżką octu jabłkowego.

Może warto przyjrzeć się dokładniej temu co jemy i ile tak naprawdę się ruszamy. Zamiast zwala winę na nasze geny spróbujmy zmienić nasze nastawienie i weźmy się za siebie drogie Panie i Panowie 🙂